träning

Intervallträning

Om du vill förbättra din kondition finns det ett antal olika träningsmodeller som du med fördel kan använda dig av. En av de mest effektiva metoderna är så kallad intervallträning. Detta går ut på att man ägnar sig åt ett flertal snabba träningspass med pauser däremellan. Detta gör att hjärtat får jobba ordentligt vilket i sin tur gör att du får ett starkare och mer effektivt hjärta.
För att få ut så mycket som möjligt av intervallträning ska du träna i intervaller om 2 till 8 minuter med hög intensitet, dvs du ska ge maximalt under tiden du tränar. Sedan vilar man halva arbetstiden, dvs om du tränar i 5 minuter ska du vila max 2,5 minuter mellan träningspassen. Detta är för att pulsen inte ska hinna gå ned för mycket innan du börjar på nästa intervallpass. Du kan köra ett intervall allt från 3-4 gånger upp till så mycket som 20 gånger för dig som är riktigt vältränad. Med intervallträning kan du enkelt öka din kapacitet genom att stegvis öka antalet intervall och dess arbetslängd i minuter.

Hitta din egen nivå

Vilken nivå du ska börja på är helt individuellt. Om du inte är i god kondition är det alltid bäst att inte gå ut för hårt. Börja istället med att ta långa promenader i rask takt, strunta i att ta hissen och ta trapporna istället.
När du sedan känner dig redo kan du börja med ett träningspass i intervaller om till exempel 4 minuter, vila 2 minuter och träna 4 minuter igen. Det räcker att upprepa passet 3-4 gånger till en början. Kom ihåg att ta det i din takt och hitta det som känns bra för dig oavsett om du väljer löpning, spinning eller någon annan träningsform.
Kom ihåg att alltid värma upp ordentligt samt att stretcha efter ett träningspass. När man tränar intensivt måste man låta kroppen vila emellanåt. En bra modell för att inte överanstränga sig är att kombinera mer intensiv träning med mindre påfrestande träning, som till exempel raska promenader med stavar eller lättare jogging.